BONGEK BERSELAWAT - 26 APRIL 2014, SABTU

BONGEK BERSELAWAT - 26 APRIL 2014, SABTU

BONGEK BERSELAWAT

BONGEK BERSELAWAT

1/6/13

Dinding retak, tanah gelongsor


Sinar Harian
5 Januari 2013

SEREMBAN - “Kehidupan saya dan keluarga tidak lagi tenang kerana bimbang rumah kami akan musnah disebabkan bencana tanah runtuh,” kata Yusof Ibrahim 60, yang diselubungi resah berikutan keadaan rumahnya di Taman Bukti, Ampangan di sini, didakwa berisiko.

Menurutnya, beberapa bahagian dinding rumahnya yang dihuni lebih 30 tahun itu mula mengalami keretakan serius sejak 10 tahun lalu disebabkan kejadian tanah menggelongsor di belakang rumahnya yang dikesan dari masa ke semasa.

“Masalah ini telah lama berlaku, tapi ia semakin serius sejak kebelakangan ini menyebabkan saya bersama penduduk lain mula bimbang.

“Jika dulu setiap kali ada keretakan berlaku, saya akan baiki. Tapi selepas beberapa tahun retak baru akan timbul dan saya dah muak,” katanya.

Yusof berkata, masalah itu telah diadukan beberapa kali kepada pihak bertanggungjawab untuk diambil tindakan namun ia memerlukan tindakan penyelesaian menyeluruh.
Katanya, disebabkan keadaan cuaca yang tidak menentu kebelakangan ini, kejadian gelongsoran tanah di kawasan itu semakin membimbangkan dan memerlukan tindakan segera.

Yusof berkata, lama-kelamaan ia menyebabkan struktur tanah menjadi tidak kuat sehingga berlakunya hakisan dan tanah runtuh.

Menurutnya, dia berharap tindakan segera dapat diambil sebelum kejadian buruk terjadi.
“Bayangkan pagar bahagian belakang rumah jiran saya ‘tergantung’ sejak sebulan lalu disebabkan kejadian itu.

“Saya pun tidak berani membuang semak samun di belakang rumah kerana itulah yang menjadi penahan tanah,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kudus Thamby Ibrahim ketika melawat lokasi berkata, pihaknya mendapati masalah itu melibatkan sembilan buah rumah penduduk di taman itu membabitkan nombor rumah 135 hingga 142.

“Sebenarnya masalah sama pernah berlaku di rumah penduduk lain di kawasan ini, tapi ia telah pun dibaik pulih.

“Tapi saya lihat ia memerlukan tindakan menyeluruh kerana ia membabitkan kawasan lereng bukit yang sama dan tidak mustahil ia mudah merebak ke bahagian lain,” katanya.


No comments: